19 Keistimewaan yang Akan Dimiliki Wanita, Jika Memiliki 19 Kebaikan ini

Setiap kebaikan selalu akan berbuah kebaikan. Wanita dengan segala sifat lembut yang dimilikinya, memiliki keistimewaan dan kelebihan yang tidak didapatkan oleh pria. Ini adalah 19 kebaikan yang bisa dilakukan oleh wanita, dimana mereka pun akan menerima 19 keistimewaan yang sangat diharapkan oleh siapapun.

1. Doa yang lebih makbul

Wanita memiliki kasih sayang yang lebih kuat dari lelaki. Wanita lebih halus dan lembut. Lebih pengertian dan lebih memahami. Wanita tidak menilai dari pikiran, melainkan menilai dari perasaan hatinya.

Karna itu, doa wanita lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang dimilikinya, dimana sifat kasih sayang itu lebih kuat daripada lelaki.

Ketika ditanya kepada Rasulullah S.A.W mengenai hal ini, Rasulullah menjawab: “Ibu lebih penyayang daripada seorang bapak, dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia.”

2. Wanita yang shalehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 orang lelaki yang shaleh.

Karena satu wanita shaleha yang menjadi ibu, dapat mendidik anaknya menjadi lelaki yang shaleh. Satu wanita shaleha yang menjumpai wanita lainnya, selalu akan membuat wanita lain cemburu akan kebaikan yang dimilikinya, sehingga mereka berkeinginan untuk mengikuti jalan yang dilalui oleh setiap wanita yang shaleha.

3. Selamat dari Api Neraka

Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, derajatnya seumpama orang yang senantiasa menangis karena takut kepada Allah S.W.T dan orang yang takut kepada Allah S.W.T akan diharamkan api neraka untuk bisa menyentuh tubuhnya.

4. Kesempatan bersedekah

Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail A.S

5. Kebaikan yang dibalas surga

Wanita memiliki sifat cinta yang besar, apalagi terhadap anak-anaknya. Wanita mengartikan cinta kepada anaknya, dengan cinta yang menentang kenyataan. Ketika anak mereka berbuat salah kepada anaknya, wanita mengartikan, “ini adalah kebaikan dari anakku yang belum sempat berbentuk kebaikan”
Dan cinta wanita kepada sang anak, tidaklah sia-sia.

Kata Rasul, “Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah S.A.W) di dalam syurga.”

6. Balasan untuk 3 anak perempuan

Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.

7. Kebaikan dari bersabar dan berbuat baik kepada anak perempuan

Wanita itu memang penyabar yang ulet. Mereka rela bertahan walau amat kesakitan. Kesakitan apa saja yang telah diperbuatnya, tidaklah lupa dihitung oleh Allah swt.

Daripada Aisyah r.a. “Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.

8. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu

Menjadi seorang ibu adalah menjadi seorang yang hebat yang didalamnya terdapat beribu jalan penuh rintangan dan derita. Sakit yang menjadikan seorang wanita dimuliakan. Surga berada dibawah telapak kakinya.

9. Lebih didahulukan

Apabila memanggil akan engkau dua orang ibu bapakmu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

10. Memasuki pintu surga dari mana saja

Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

11. Alam beristigfar kepadanya

Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan direkannya (serta menjaga sembahyang dan puasanya).

12. Hak seorang ibu

Aisyah r.a berkata “Aku bertanya kepada Rasulullah S.A.W, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab baginda, “Suaminya.” “Siapa pula berhak terhadap lelaki?” Jawab Rasulullah S.A.W “Ibunya.”
Ini adalah suatu perkara yang adil, dimana wanita tak hanya mendapati kewajiban untuk taat kepada suami, tapi seorang wanita juga memiliki hak yang istimewa yang ketaatan dari seorang anak.

13. Memelihara kehormatan

Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa sebulan Ramadan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana saja yang dia kehendaki.

14. Masuk surga lebih awal

Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah S.W.T memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

15. Mendapat istigfar dari malaikat

Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah S.W.T mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

Seperti itulah. Sakit yang teramat sakit, selalu senada dengan pahala yang teramat besar.

Tidak ada kesakitan yang ikhlas ditanggung, selain hanya berbuah kebaikan yang tak pernah disangka. Tidak ada kesakitan yang sabar dihadapi, selain hanya menguatkan iman dan bertambah ingat kepada Allah swt, penuh pengharapan kepada-Nya atas segala sesuatu.

16. Seolah-olah mendapat pahala orang yang berjihad

Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah S.W.T mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah S.W.T

17. Dosa-dosa yang berguguran

Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

18. Satu tegukan susu diganti satu kebajikan

Apabila telah lahir (anak) lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

19. Seperti memerdekakan 70 orang hamba

Apabila semalaman (ibu) tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah S.W.T memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah S.W.T

Leave a Comment